Naše aktivityaktivity

Dlouhodobě pracujeme skupinově s dětmi, které nedovedou efektivně komunikovat s dětmi ani s dospělými nebo jsou zvýšeně úzkostné. Jsou to nejen chlapci s ADD a ADHD, na skupinu chodí i dívky a jsou vřele vítány, neboť jsou pro skupinu velkým přínosem.

Paralelně s dětskými skupinami probíhají i skupiny jejich rodičů.

Rodičovské skupiny nepracují tak jako dětské se skupinovou dynamikou a s použitím psychoterapeutických metod. Jsou založeny na vzájemné podpoře, sdílení i získávání nových informací.

Dětské skupiny probíhají vždy v pondělí.

1.stupeň (3 – 5 třída) od 15.30 do 16.30. Vedoucí PhDr. Veronika Pavlas Martanová, Mgr. Lenka Chmelařová a Bc. Ondřej Mýtina

2.stupeň (6 – 8.třída) od 17 do 18 hodin.

Paralelně s dětskými skupinami probíhá skupina rodičů. Vedou ji PhDr. Kateřina Fidrhelová a Mgr.Jitka Pýchová.

Na tyto skupiny čerpáme granty od našeho zřizovatele Magistrátu hl.města Prahy

Skupiny procházejí pravidelnou supervizí, dotazníky sledujeme jejich efektivitu. Za velmi přínosné považujeme i setkání s učiteli těchto dětí (chodíme je i sledovat do jejich škol).

Průběh skupin

  • Počáteční seznamování (společně s rodiči, sami)
  • Pravidla
  • Poznávání svých silných a slabých stránek (vlastnosti, indiánské jméno…)
  • Cyklus ostrovních kmenů – budování pospolitosti ( pravidla, ostrov, společné moře, stavby, kmenový oheň a tanec, píseň)
  • Potíže s odmítáním rušivých členů, rodí se skupinová dynamika
  • Aktuální figury, vliv Gestalt terapie (zvědomování)
  • Náladoměr ( nárůst introverze, smíšenost pocitů)

Společná práce s rodiči

  • Diagnostika rodiny, vztahů a komunikace
  • Podpora důvěry a společného prožívání
  • Výměna rolí (žákovská knížka)
  • Společné úkoly (kresby apod.)
  • Kooperace rodin
  • Práce s hlínou ve dvojicích
  • Společná životní osa
  • Sdělování pozitivních vzkazů

Různé techniky práce

  • Sdílení (náladoměr)
  • Posilování sebevědomí
  • Stmelování skupiny
  • Vymezování hranic
  • Fyzické prožívají
  • Zvuky
  • Výtvarné aktivity
  • Psychodrama
  • Pohybové hry
  • Relaxace

Cyklicky se vracející témata

  • Pravidla a sankce
  • Práce s dynamikou skupiny
  • Odmítání některých jedinců
  • Nakládání se vztekem
  • Smutek
  • Prožívání „Být centrem pozornosti“
  • Úspěch / Neúspěch

Co jsem já: silné a slabé stránky

Spolupráce a komunikace v rodině

  • Podpora neverbální komunikace
  • Reflektovaná výměna rolí
  • Společná životní osa
  • Společně strávený čas
  • Podpora pozitivního pohledu na dítě
  • Rodič vidí dítě v interakci s jinými dětmi

Sebehodnocení dětí

Byl: malý a devítiletý
Jsem: velký a desetiletý
Naučil: nevim škrtnuto, poslouchat ostatní
Byl: malý, nerozvážný
Jsem: velký, rozvážný
Naučil: moc her, hodně věcí